Vejledning om vejledning

På HTG har vi i de seneste 10 år arbejdet med at hjælpe vores elever fra ASF-linjen godt videre. Vi har lært meget i forløbet og gjort os mange vigtige erfaringer. Dem deler vi nu ud af. Alle materialer og skabeloner på dette site kan bruges frit af dig, der arbejder med ASF-elever, så endnu flere unge mennesker kan få hjælp til at komme godt videre i livet.

Et af vores vigtigste redskaber er vores vejledningsforløb. Det er opdelt i 12 trin og adskiller sig fra de vejledningsbegivenheder, der ellers bliver tilbudt landets ungdomsuddannelser, fordi det er målrettet gymnasiets unge med ASF. Unge med autisme har ofte svært ved at forestille sig livet efter gymnasiet. Hvilken uddannelse – og hvilken arbejdsplads – vil være rigtig? Og hvordan passer kompetencerne egentlig med ønskerne? Samtidig betyder ASF-diagnosen, at det kan være svært at vurdere egne ressourcer såvel som begrænsninger, og risikoen for et urealistisk studievalg er derfor høj. ASF-eleverne har altså behov for vejledning af personer, der kender dem godt og kan hjælpe med at afdække mulighederne og følge op på beslutninger.

Hvis du er studievejleder uden erfaring med ASF, vil det være nyttigt for dig først at læse om Den gode samtale. Teksten kommer nemlig omkring en lang række af de områder, du skal være opmærksom på, når du vejleder unge med autismespektrumforstyrrelser.

Har du rigelig erfaring med vejledning af ASF-elever, kan du gå direkte til vores Vejledningsforløb, der tager dig med igennem de 12 trin – og forklarer hvad og hvorfor.

Læs om Den gode samtale Gå til Vejledningsforløb